PHNOM PENH - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van LOLOGINO - WaarBenJij.nu PHNOM PENH - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van LOLOGINO - WaarBenJij.nu

PHNOM PENH

Door: lolo

Blijf op de hoogte en volg

04 Juli 2017 | Cambodja, Phnom-Penh

Ondertussen, na een busritje van een 5 tal uurtjes aangekomen in de hoofdstad. Ons hotel 'The Plantation' is een voltreffertje, neen, er worden hier geen speciale dingen gekweekt, maar dit is een prachtige oase van rust midden in de hectische stad. Gisteren voor het eerst kennis gemaakt met een lokaal onweertje, ja mijne man, da's niet normaal, in een mum van tijd stond alles hier enkelhoog onder water. In plaats van de stad in te duiken, zijn we in het hotel gebleven om te eten... Een onverwacht top diner (ster-waardig) : heerlijk gerookte zalm, ravioli, lamsvlees en traag gegaard buikspek en een chocolade dessert om u tegen te zeggen, zalig lekker!
Vandaag duiken we de geschiedenis van Cambodja in en starten bij S21 Tuol Sleng Museum... dit is te gruwelijk voor woorden, in deze voormalige school werden 10duizenden Cambodjanen ondervraagd, gemarteld en weggevoerd naar de killing fields...

Ik kan en wil niet begrijpen dat 1 op 4 Cambodjanen op gruwelijke wijze werden omgebracht door Pol Pot & co, bovendien gebeurde dit alles in de jaren 70, dat is toch... ik vind geen woord dat sterk genoeg is om te beschrijven wat ik bedoel...
Deel 2 van deze vrolijke dag: the killing fields: de weg er heen met de tuktuk uiteraard, door de achterbuurten van Phnom Penh is ook niet echt opbeurend, zoveel armoede, stank, smerige straten en huizen, alléz huizen kan je dat niet noemen,...

We bezoeken in stilte Choeng Ek, het grootste van maar liefst 265 killing fields, duizenden mensen vonden hier de dood, vanuit S21 werden ze met vrachtwagens naar hier gebracht en op gruwelijke wijze gedood. Ik krijg het weer moeilijk als ik dit zit te schrijven, ik kan dit écht niet begrijpen. Dit gebeurde allemaal toen ik 5 à 8 jaar oud was...

We keren geheel onder de indruk terug naar ons hotel en houden het rustig voor de rest van de dag.
We krijgen nog bezoek van een taxichauffeur die voor 5$ helemaal uit Battambang (5u enkele rit) gekomen is om de oplader van mijn laptop te brengen die ik vergeten was (Fouad zou net iets meer rekenen denk ik :-) )

Tegen de vooravond naar 'Friends' getrokken: een sociaal project met restaurant, winkel en nailbar: we starten met een heerlijke pedicure, voetmassage en manicure door schattige leerlingen (ex-straatkinderen), na een korte wandeling in de bijzonder vuile stad, blijven we er ook eten, keuze zat: fertilized duck eggs? neen dank u, ik hou het iets minder exotisch en ga voor de 'stuffed frogg', een mega exemplaar zo groot als een kwartel.
We hebben ook nog de lokale vuilnisophaling in actie gezien... alle zakken die op een hoop liggen te wachten worden opengescheurd, de plasticflessen worden apart gehouden om vervolgens de resten op te scheppen en in de vuilniswagen te gooien... schone vorm van recyclage... en stinken manmanman!

Daarna vroeg in bed want morgen willen we eerst naar de Russische markt om rond de middag de speedboot te nemen naar Vietnam!

  • 04 Juli 2017 - 09:47

    Sofie :

    Jawadde,wat een ervaringen en verhalen...

  • 04 Juli 2017 - 13:02

    Tinneke:

    Ongelooflijk... wat een ervaring!

  • 04 Juli 2017 - 15:21

    Elise:

    Tuol Sleng schijnt (naar wat mijn lief me 'oplegt') beter en senerer en echter en intenser te zijn dan de fields zelf die was commercieel geworden zijn. Kan je dit beamen?

  • 04 Juli 2017 - 15:58

    Lolo:

    We kunnen de combi van beide aanraden, Tuol Sleng zeker eerst doen, nu nog laagseizoen dus niet zo druk maar beide wel sereen hoor, iedereen is zo onder de indruk dat je quasi niemnd hoort praten, er is bij beide een audio tour beschikbaar, maar t is écht heftig, ik ben een paar keer buiten op een bankje gaan zitten, killing fields eerder sfeer van een begraafplaats x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Phnom-Penh

Actief sinds 12 Juni 2017
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 13712

Voorgaande reizen:

12 November 2019 - 24 November 2019

Zanzibar

24 Juni 2018 - 10 Juli 2018

Namibië 2018

12 Juni 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

25 Juni 2017 - 18 Juli 2017

CAMBODJA - VIETNAM 2017

Landen bezocht: